استفاده از فولاد AHSS
با تشدید نگرانی ها در مورد گازهای گلخانه ای ناشی ازفعالیت های انسانی ، قانونگذاران جهانی مقررات سخت گیرانه تری را برای انتشار گازهای گلخانه ای خودروها تا سال 2025 تصویب کرده اند، در حالی که اهداف مهمتر را برای ده سال آینده در نظر می گیرند. خودروسازان به دنبال تولیدات جدید و قابلیت های مهندسی برای برآورده کردن الزاماتی هستند که هم مقاومت بالاتری داشته باشد و هم سبک تر و تخریب محیط زیست کمتری داشته باشد . به عنوان مثال، متریال ساختاری و مقاومت بیشتر زمانی محقق می شود که ضخامت بالا تر باشد . ضخامت بالاتر نتیجه مصرف سوخت بیشتری را با خود همراه دارد .
وقتی ضخامت قطعه کاهش مییابد، مصرف سوخت و کمتر می شود و به حفظ محیط زیست کمک بیشتری می کند .
طرحهای جدید خودرو با هندسههای پیچیده از نظر زیباییشناختی دلپذیر هستند، اما شکلدهی و اتصال آنها دشوار است و با کاهش ضخامت برای دستیابی به کمتر وزن خطر پذیری بیشتری برای سرنشینان به همراه دارد .
. صنعت فولاد جهانی در حال افزایش رتبه بندی برای خود می باشد . با قابلیتهای روزافزون استحکام و شکلپذیری بیشتر توسعه می یابد ، و به طور مداوم این ماده متنوع را دوباره دستکاری می کنند تا به این خواستههای متضاد ( جرم کم و استقامت بیشتر ) پاسخ دهند. این فولادهای پیشرفته با مقاومت بالا (AHSS) با ریزساختارهای منحصر به فرد و خواص متالورژیکی مشخص می شوند که به OEM اجازه می دهد تا نیازهای عملکردی متنوع خودروهای امروزی را برآورده کند.
AHSS مواد پیچیده ای هستند، با ترکیبات شیمیایی به دقت انتخاب شده و ریزساختارهای چند فازی ناشی از فرآیندهای گرمایش و سرمایش کنترل شده دقیق. مکانیسمهای تقویتکننده مختلفی برای دستیابی به طیف وسیعی از خواص استحکام، شکلپذیری، چقرمگی و تنش فولاد استفاده میشوند.
خانواده AHSS شامل فاز دوگانه (DP)، فاز پیچیده (CP)، فریتی باینیتی (FB)، مارتنزیتی (MS یا MART)، پلاستیسیته ناشی از تبدیل (TRIP)، تشکیل گرم (HF) و دوقلویی القا شده است. پلاستیک (TWIP). این نمرات AHSS نسل 1 و 2 به طور منحصر به فردی واجد شرایط لازم برای برآوردن نیازهای عملکردی قطعات خاص خود هستند. به عنوان مثال، فولادهای DP و TRIP به دلیل جذب انرژی بالا در مناطق پر تصادف خودرو (مانند سپر و کاپوت یا صندوق عقب ) بسیار عالی هستند. برای عناصر ساختاری اتاق خودرو ، فولادهای بسیار با استحکام بالا ، مانند فولادهای سخت شده مارتنزیتی و بر پایه بور (PHS) عملکرد ایمنی را بهبود می بخشد. اخیراً بودجه و تحقیقات برای توسعه "نسل سوم" AHSS در کشور های صنعتی افزایش یافته است. اینها فولادهایی با آلیاژهای ویژه و پردازش حرارتی مکانیکی برای دستیابی به ترکیبات استحکام - شکل پذیری بهبود یافته در مقایسه با گریدهای فعلی، با پتانسیل برای قابلیت اتصال کارآمدتر، با هزینه کمتر هستند.
گریدهای AHSS حاوی آلیاژ ترکیب شده از دو یا چند فاز هستند. فازهای چندگانه استحکام و شکلپذیری افزایشیافتهای را فراهم میکنند که با فولادهای تک فاز، مانند گریدهای استحکام بالا و آلیاژ پایین (HSLA) قابل دستیابی نیست. مواد HSLA از طریق آلیاژسازی و سخت شدن محلول جامد استحکام خود را به دست می آورند، در حالی که AHSS با استفاده از آلیاژهای خاص و پردازش ترمومکانیکی دقیق تولید می شود.
قیمت انواع آهن آلات و فولاد های ایران را ازاین لینک ببینید
در گذشته، فولادهایی با سطوح استحکام کششی (UTS) بیش از 550 مگاپاسکال به طور کلی به عنوان AHSS طبقهبندی میشدند و نام «فولادهای فوقاستحکام» برای استحکام کششی بیش از 780 مگاپاسکال اختصاص داشت. با این حال، امروزه AHSS چند فازی با مقاومت کششی کمتر از 440 مگاپاسکال وجود دارد و بنابراین استفاده از استحکام به عنوان آستانه برای اینکه آیا یک فولاد واجد شرایط «AHSS» باشد دیگر مناسب نیست. AHSS با مقاومت کششی حداقل 1000 مگاپاسکال اغلب "فولاد گیگا پاسکال" نامیده می شود (1000 مگاپاسکال = 1GPa). نسل سوم AHSS به دنبال ارائه قابلیت های قابل مقایسه یا بهبود یافته با هزینه بسیار کمتر است.
امکان گشایش و افتتاح ال سی در سایت پروفیل تایباد